Uppdatering: cambridgekuren

Jag fick en fråga av en bloggläsare som ville ha lite uppdateringar om cambridgekuren som jag har testat flera gånger. Självklart delar jag gärna med mig av min erfarenhet av cambridge....
 
Det är fyra år sedan jag provade cambridgekuren första gången. Då gjorde jag det för att jag ville gå ner i vikt snabbt. Cambridge är alltså en pulverdiet. Då körde jag ren kur i 3 veckor, alltså åt ingenting annat förutom pulver, shakes och soppor. Efter de veckorna började jag kombinera kuren med några lättare måltider. Efter 5 veckor hade jag lyckats gå ner ca. 13 kg. Ja, cambridge funkade för mig när jag behövde gå ner i vikt snabbt.
 
Efter avslutad kur höll jag vikten i nästan ett år... men jag föll snabbt tillbaka in i mina gamla hjulspår. Efter ca. 2  år hade jag gått upp 14 kg igen, alltså allt jag hade gått ner och lite till... Och det är just det som är det svåra med snabb viktminskning, att hålla vikten efter avslutad kur... Vissa klara det säkert, men inte jag.
 
De två största nackdelarna med Cambridge och andra pulverdieter är att det är sååå tråkigt, man blir extremt osocial. Jag blev även väldigt energilös i kroppen, orkade inte träna, inte ens ta en kort promenad.
 
Men samtidigt mådde jag otroligt bra under kuren! Jag kände mig piggare i hjärnan, sov fantastiskt bra på nätterna och vaknade alltid pigg. Jag brukar säga att min hjärna blev full av energi under kuren, men inte min kropp... Jag har haft magproblem i hela mitt liv, men när jag äter cambridge är min mage i toppform, aldrig uppblåst och aldrig ond, och för mig är det de absolut bästa med cambridge.
 
Sedan jag körde kuren för första gången, så har jag fortsatt med Cambridge och brukar köra en kortare kur två gånger per år. Nu kör jag inte för att gå ner i vikt, utan för att jag mår så bra under kuren och för att bryta om jag är inne i en dålig kostperiod. Senast körde jag en kur efter jag blev avgipsad för att bryta mitt sockerberoende som jag skapade under tiden jag bodde hemma hos mamma och pappa. Jag har lärt mig att det är onödigt för mig att använda Cambridge som en tillfällig bantningsmetod, för jag går alltid upp det ändå. Behöver man gå ner i vikt så är det bara en sak som gäller och ni har hört det förut... livsstilsförändring!
 
MEN... bara för att jag mår bra under dessa kurer, så betyder det inte att alla gör det! Jag känner många som mår skitdåligt när de kör cambridge och gör man det så ska man inte köra! Jag kan rekommendera cambridge som en kick-start inför en kostförändring och för att bryta dåliga kostvanor, men inte som en bra bantningsmetod i längden (även om det kanske är det för vissa).
 
Ofta får man negativa kommentarer från människor när man säger att man går på pulverdieter, men de kommentarerna anser jag handla om okunskap om metoden. Äter man cambridge så får man i sig mer näring och vitaminer än vad man får när man äter t.ex. en färdig micromat. Dessutom vet du att du får i dig exakt det din kropp behöver, mieraler, vitaminer, näring... och behöver absolut inte äta nått tillskott.
 
De 14 kg som jag gick upp för några år sedan har jag lyckats gå ner igen. Mycket tackvare att jag använde cambridge som en kickstart, men framförallt för att jag började äta bra och motionera regelbundet. Nu när jag har gått ner i vikt så har jag inte längre halsbränna, min mage mår bättre, jag är piggare och jag har inte längre högt blodtryck... några ganska bra anledningar till att gå ner i vikt tycker jag. Jag kommer fortsätta äta cambrige ibland, men som sagt, bara för att jag mår bra av det så betyder det inte att DU också gör det...
 
 
 
 


 Moa

Kul att läsa :) Har så svårt för smaken på sånt här pulver. Men det kanske är godare än typ nutrilette och allt annat. Jag har kört LCHF i 3 månader, funkar toppen :)

Svar: Jag dricker bara chokladsmak, av vilket märke jag än provar. Och bland chokladsmakerna tycker jag cambridge är godast. Dessutom brukar jag ta i en tesked kakao för att förhöja chokladsmaken. Jag har hört många som gillar LCHF, bra att du har hittat en metod som funkar för dig! :)
Sofie Silwer



URL: http://www.molia.se






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?