Tacksam!

Min sjukskrivning för den brutna fotleden börjar lida mot sitt slut. Imorgon går jag från sjukpenning till a-kassa igen (från ett bidrag till ett annat).
 
Jag har länge tänkt skriva ett inlägg om min uppskattning till den svenska sjukvården, så jag passar på att göra det nu. Det var ju första gången någonsin som jag kom i kontakt med akutsjukvård och sjukhus den där halkiga dagen i december... och jag hade ingen aning vad som väntade mig det närmaste dygnet då.
 
Men jag blev omhändertagen på absolut bästa sättet. Vilka fantastiska människor som jobbar inom vården. På akuten fick jag hjälp direkt och även fast jag "bara" hade brutit foten så kunde det stå 4 sköterskor och läkare hos mig samtidigt, nån gav mig medicin, en annan klämde och kände eller kanske fyllde i något papper. Jag skjutasades runt av personal hela tiden, till röntgen, till operation, till uppvak och till ortopedavdelningen. I ett dygn låg jag på ortopedavdelningen i Skellefteå och under det dygnet fick jag hjälp med ALLT, frukostens serverades, sängen bäddades, kuddar fixades, hjälp till toaletten, kläder byttes, medicin delades. Och alla sköterskor, läkare, sjukgymnaster och övrig personal var helt fantastiska och hjälpsamma! Och jag låg mest och hade dåligt samvete över att de måste lägga energi på mig bara för att jag hade varit klantig...
 
Det som jag ändå blir mest imponerad av det är att jag under detta dygn blev:
*röntgad
*sövd
*opererad
*gipsad
*fick mediciner i mängder
*fick frukost, lunch och middag
*uppassad av läkare och sköterskor
 
... och ändå slutade min sjukvårdsräkning på 80kr! Jag skulle så himla gärna vilja veta vad den verkliga kostanden för min fotledsfraktur egentligen uppgick till. Troligtvis väldigt många 1000kr... Visst är det fantastiskt att betala hög skatt, så att sjukvårdbesöken nästan är gratis.
 
Ja, jag är imponerad av svensk sjukvård och av sjukvårdspersonal och då särskilt av personalen på Ortopeden i Skellefteå. Tack!
 
Nu hoppas jag att jag får börja arbeta heltid snart, så jag får göra rätt för mig och betala den där fantastiska skatten!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?