När en enbent leker kock...

För ett par dagar sedan tog jag på mig uppdraget att laga middagen. Ingen var hemma och kunde assistera mig, så jag fick klara mig på egen hand. Jag valde att tillaga Grekisk pytt, alltså rotfrukter och kyckling i ugn... Enkelt tänkte jag, ta fram grönskerna till bordet, hacka, lägg i form och in i ugnen. Klart. Men nej, riktigt så enkelt gick det inte kan jag meddela.
 
Bara att plocka fram saker ur kylskåpet, stående på ett ben var en utmaning. Det största problemet är att ALLT väljer att ramla i golvet! Morötterna rullar iväg, löken likså. Flaskan med oljan tippar och vätskan från kycklingen läker från påsen. Och allt måste då plockas upp från golvet, ståendes på ett ben. När allt väl är framtaget till bordet är värken i benet så stor att man bara vill sätta sig på en stol och skrika. Men det är då man inser att man valde den slöaste kniven i köket och att ugnsformen inte kommer räcka till all mat. Upp och hoppa igen alltså. Hackandet kan äntligen börja, men det tar inte lång stund förrän man kommer på att paprikan ligger kvar i kylskåpet. Hämtar paprikan ur kylskåpet och passar förstås på att riva ut en burk med creme fraich på golvet. Hör och hämna så sitter locket KVAR på burken och jag behöver alltså inte torka golvet. Svetten börjar vid det här laget att rinna på ryggen och jag funderar på om jag ska ge upp. Men jag är envis och inte den som ger mig så lätt. Allt hackas och ställs in i ugnen.
 
Dags att röja upp lite efter mig. Tar knivarna som jag använt, lägger på rollatorn för att hoppa till diskbänken med dem. Knivarna faller till golvet (förstås) och jag skrattar högt... En kniv fastnar snyggt i golvet bara några centimeter från min friska fot och jag står chockad och funderar på om det är möjligt. Har min otur äntligen vänt?!
 
 


 Jessica

Haha det händer då grejer runt dig, tur den missa foten :P



URL: http://sidenmark.blogg.se



 Matilda

Hahaha :) Vilket äventyr!



URL: http://matildarodin.blogg.se






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?