Det är möten med andra personer som formar mig som människa

Den senaste tiden har jag funderat en hel del på hur människor som umgås med samma personer dagligen växer som människor...?!
De som pratar med samma personer varje dag, de som endast möter likasinnade människor med delade åsikter, på vilket sätt utvecklas alla dessa människor?!
 
Som ni redan vet så älskar jag att lära känna nya människor, jag älskar att lyssna på människors livshistorier, jag älskar att diskutera människors åsikter och värderingar.
Jag älskar att ta del av andra människors erfarenheter och kunskap.
Varför?
 
Jag tror att möten och diskussioner med andra människor formar mig som människa, ökar min förståelse för mina medmänniskor. Den kunskap som andra personer besitter gör mig klokare, får mig att växa och de formar mig till att bli den person jag vill vara.
 
Jag är inte samma person idag som jag var för 10 år sedan. Tack vare alla möten med människor, alla diskussioner med kollegor och vänner har mina åsikter och värderingar ändrats genom åren. Jag är formbar och kan ändrar mina åsikter efter den information jag får ta del av, en egenskap jag är stolt över.
 
När man har flyttat runt så mycket som jag har gjort så hinner man träffa och lära känna många människor på vägen. Människor med olika bakgrunder och olika livshistorier. Alla dessa möten med människor har fått mig att förstå att det är en skillnad mellan deras åsikter och dem som personer. Det har fått mig att förstå att människor med en skruvade åsikter, konstiga värderingar och snevriden människosyn, de människorna har oftast en historia, en bakgrund till varför de tänker och tycker som de gör, de har helt enkelt andra referensramar. De tror att deras synsätt och åsikter är de enda "rätta" då de oftast bara umgås med "likasinnade"... de får inte information och kunskap om ett alternativt synsätt eller alternativa värderingar.
 
Under alla dessa år som jag har flyttat omkring och lärt känna nya människor (och särskilt under det senaste året) så har jag förstått att det är en stor skillnad mellan en person och en persons åsikter, jag har insett att jag kan vara nära vän med en person som inte delar mina värderingar och mina åsikter, det gör bara våra samtal mer intressanta. Jag har insett att det ger inget att dumförklara eller kritisera en person för deras ologiska åsikter, då det enda de egentligen behöver är mer information, ökad kunskap.
 
I sommar kommer jag återigen få möta nya människor, diskutera spännande ämnen och lyssna på nya livshistorier. Jag är redo att öppna mina öron, ta del av informationen, omvandla den till ny kunskap och växa lite till som människa...!
 
Jag kommer nog aldrig tröttna på att möta nya människor och skaffa nya bekantskaper.
 
Delar med mig av en krönika som Marcus Birro skrev i början av april som handlar om just det här, att diskutera och samtala med människor även om de inte delar din egen åsikt.
 
(Tro hur många av mina läsare som tänker att de inte ska läsa denna krönikör bara för att de inte brukar dela Birros åsikter... Nej, så trångsynta läsare har väl inte jag...?!)
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?