Oäkta nougatkakor

De senaste gångerna som jag har handlat har jag varje gång tänkt att jag måste komma ihåg att köpa havregryn. Jag har kommit håg att köpa det varje gång, däremot har jag glömt bort att jag har köpt det tills nästa gång jag handlat. Resultatet av min glömska har gjort att jag just nu har flera kilo havregryn hemma...
 
Så nu bakar jag kakor med havregryn i ganska ofta. Igår gjorde jag nougatkakor... utan nougat då jag missade att köpa det, så det är väl mer riktigt att kalla dem Havregrynsrutor kanske. Jag testade ett nytt recept på dem också. Jag har ett recept från min mamma men de kakorna blir hårda och knapriga. Jag ville ha dem mer sega denna gång och testade därför ett annat recept. De blev SUPERGODA! Dessutom är det kanske världens enklaste recept på kaka. Jag halverade satsen, vilket var dumt då man inte kan sluta äta dessa små go´bitar.
 
RECEPT NOUGATKAKOR

9 dl havregryn
2½ dl strösocker
½  dl sirap
3 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 msk vetemjöl
250 gr smält smör eller margarin
250 gr nougat (jag tog vanlig choklad istället)
 
Smält smöret och blanda ner allt annat (inte nougaten). Bred ut smeten i en långpanna och ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 10-12 minuter. När kakan är färdiggräddad, hyvla över nougaten (eller lägg på chokladbitar och låt de smälta) och låt kakan svalna.
 
 Nougatkakor utan nougat men med choklad på istället.


 Yena

God och lättbakad! Tummen upp! Fast jag ångrar redan att jag gjorde hela satsen, för jag misstänker att snart finns hela kakan i min mage ;-)



URL: http://yenas.blogg.se/






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?