Lingonlimpa

Jag äter nästan aldrig mjukbröd, men till jul bakar jag alltid Lingonlimpa. Den här limpan är saftig, galet god och världens enklaste att göra. Normalt brukar jag göra den i långpanna, men då jag äter så lite bröd så minskade jag receptet rejält och gjorde den i en liten limpform i stället, det funkade det också.
Bjuder på receptet på denna enkla Lingonlimpa
 
 
Recept Lingonlimpa
 
2 liter rågsikt
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk bikarbonat
3 dl sirap
1 liter filmjölk
2 dl lingonsylt
 
Blanda alla ingredienser i en bakmaskin eller för hand. Degen ska vara kletig. Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll i degen. Grädda limpan på 100 grader i 45 minuter. Höj sedan värmen till 175 grader och grädda ytterligare 30 minuter. Låt den svalna och skär sedan upp till 6st limpor. Det går även att dela receptet på tre delar och göra en limpa i en mindre bakform, grädda den då något kortare tid.
 
Supergod att äta med ost på till ett glas mjölk!
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?