Recept- chokladbrownies med saltkola

Det var länge sedan jag bjöd på ett recept trots att jag fortfarande bakar en hel del. Jag ska försöka bli lite bättre på att lägga ut recept på det jag bakar.
 
Igår fick jag ett recept av en kollega på brownies, tror att receptet kommer från Expressens helgbilaga. Den här kakan måste ni bara testa om ni precis som jag gillar en blandning av sött och salt.
 
 
 
Chokladbrownies med saltkola
ca. 30 bitar
 
350 gram mjukt smör
6 dl socker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
½ tsk salt
6 ägg
3 dl vetemjöl
 
Saltkolan
2½  dl grädde
60 gram smör
2 dl farinsocker
½ tsk salt
 
Gö så här: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker pösigt. Blanda sedan kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i taget och vänd sist i smöret. Lägg bakplåtspapper på en plåt och fyll med smet. Grädda kakan i ca. 20 minuter. Den ska vara kladdig.
 
Blanda alla ingredienserna till saltkolan. Låt kolan koka på svag värme i ca. 5 minuter eller tills den tjocknat. Låt svalna. Skär kakan i rutor och ringla sedan över kolan, dekorera med flingsalt.
 
En superdupergod kaka! Jag delade receptet i sex delar och gjorde den i en liten form istället, ni vet, en lagom stor "singelportion"





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?