Låt mig klaga, tack!

Som ni vet så har jag har haft en fantastisk sommar och semester där jag har hunnit göra massor av roliga saker. Men trots det känner jag att jag måste klaga lite på denna sommar och jag vill klaga på en grej som jag aldrig brukar låta ta min energi annars, det går nämligen inte att påverka.
Nämligen vädret!
Som sagt så brukar jag aldrig beklaga mig över dåligt väder då jag brukar vara duktig på att anpassa mina äventyr efter vädret, men den här sommaren har enligt mig varit rekorddålig.
 
Som ni vet så älskar jag sol, bad och värme och jag kan ligga och steka på stranden hela dagarna i flera veckor. Den perfekta sommartemperaturen är enligt mig 25-30 grader.
 
Jag kan faktiskt inte minnas senast en svensk sommar var så dålig som denna sommar. Låt mig backa bandet lite. Midsommarhelgen i år var fantastisk och jag solade och badade alla tre helgdagar i slutet av juni. Men sen blev det inget mer, Sista veckan i juni och de två första veckorna i juli var kalla, blåsiga och regninga. Som tur var jobbade jag den perioden så det störde mig inte så mycket.
Den 15 juli fick jag semester och precis då kom solen och värmen på dagarna i allafall, kvällarna var fortfarande svinkalla. Under en hel vecka (vecka 29), 7 dagar i sträck, solade och badade jag varje dag och vissa dagar var temperaturen uppe mot 30 grader vilket är det minsta jag begär i juli månad. Vecka 30 var jag i Stockholm som också bjöd på sol och värme men även många åsk- och regnskurar.
 
Fredagen den 29 juli badade jag för sista gången den här sommaren, men då det var blåsigt och lite kallt så blev det bara ett snabbt dopp då.
 
Sedan den 30 juli så har det regnat, blåst och varit kallt. Ja solen har visat sig mellan varven men det har inte varit strandväder. Det innebär att det har varit sol och sommarvärme i två veckor denna sommar (vecka 29 och 30) och under den perioden hann jag steka på stranden 7 gånger. För mig är det alldeles för lite!
Jag har aldrig använt min regn/vindjacka så mycket som jag har gjort denna sommar och jag är riktigt besviken på sommar vädret. Många klagar på att förra sommaren var dålig, men då var i alla fall hela augusti fantastiskt och jag badade varje dag i augusti det året.
 
Hösten kom till Umeå samtidigt som jag kom tillbaka hit den 22 augusti, sedan dess har det regnat, blåst och vissa morgnar har vi haft minusgrader. Mössan och vantarna letade jag fram den 29 augusti. Nej, vi har inte haft någon sensommar, vi har haft höst sedan mitten av augusti.
 
Nu till det som provocerar mig mest av allt (och då ska ni veta att jag är svårprovocerad)
Södra Sverige verkar ha haft världens mest fantastiska sommar och dag efter dag, vecka efter vecka visas väderkartor där Stockholm och östkusten har strålande sol och 25-30 grader varmt. Senast i helgen såg jag bilder på nätet där folk badade i havet och i Mälaren. Och vi här uppe i Norrland har inte kunnat bada sedan i slutet av juli. På nyheterna pratar de om den "fantastiska brittsommaren" och att "högsommarvärmen håller i sig" Imorgon kommer södra Sverige få strålande sol och 26-27 grader varmt, själv kommer jag cykla till jobbet iförd vantar och mössa. Jag får vara tacksam om tempretauren klättrar upp till 17 grader imorgon.
Ja, jag är bitter och jag är provocerad, dessutom har jag förstått att jag bor på fel plats i Sverige.
Den här sommaren kommer jag komma ihåg som den sämsta vädermässigt.
Samtidigt som jag får säga Grattis till er som bor i södra Sverige, jag är enormt avundsjuk på er!
 
Nu: leta fram tjocksockarna





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?