Kanelbullar

För ett par dagar sedan, en regning dag, bakade jag äntligen kanelbullar. Tände ljus, lyssnade på julmusik samtidigt som regnet smattrade på fönsterrutan. Det var 1½ år sedan jag bakade kanelbullar senast och då provade jag ett nytt recept som jag misslyckades med. Den här gången testade jag det receptet igen och lyckades så mycket bättre. Om du ska baka bullar snart tycker jag du ska göra efter det här receptet som jag fått av min storasyster. Det blir galet goda bullar UTAN kardemumma (jag ogillar kardemumma extremt mycket!)
 
 
Recept Kanelbullar
ca 35- 40 bullar

50 g jäst

150 g smör

5 dl mjölk

1 1/2 dl strösocker

1 tsk salt

12–13 dl vetemjöl

Fyllning

ca 200 g kylskåpskallt smör

kanel

3 dl strösocker

6 msk vaniljsocker 

 1 ägg

pärlsocker

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i kastrull. Tillsätt mjölken. Värm mjölkblandningen till 37 grader och häll över jästen. Blanda tills jästen löst sig.  Blanda i socker, salt och nästan allt mjöl. Arbeta in mjölet i degen (degen ska vara ganska lös) och låt jäsa övertäckt i bunken i ca 40 minuter.

 Värm ugnen till 225 grader.

 Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i två delar. Tillsätt mer mjöl om degen är för lös. Kavla ut den ena till en rektangel, ca 1 cm tjock. Hyvla över hälften av smöret och strö på kanel, socker och vaniljsocker.

2 alternativ av snurrning

Vik ihop degen på längden och skär den i 2 cm breda strimlor. Snurra och knyt ihop varje strimla och lägg ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Gör likadant med resterande deg. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk.

eller

rulla ihop den fyllda degen och skär i ca. 2 cm tjocka bitar. Lägg sedan i bullpapper. Gör samma sak med andra degen. Låt jäsa i 30 minuter under bakduk

 Vispa ägget lätt och pensla bullarna. Strö över pärlsocker.  Grädda bullarna i 8–10 minuter eller tills de är gyllenbruna i 225 grader. Låt dem svalna något på plåten.

Ät de nybakade kanelbullarna tillsammans med ett glas mjölk.
Finns det nått godare?!
 Nybakade bullar med mjölk
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?