Är det okej?!

Många gånger får jag en känsla av att det är okej, att det är accepterat att prata nedlåtande om sig själv, både sin kropp och sig själv som person. Både i verkliga livet, bland vänner och i bloggar kan man läsa/höra kommentarer som "Jag känner mig så ofräsch, jag känner mig sunkig och ful, jag är så himla dålig..." Även jag gör dessa uttalanden ibland.
 
I media peppras vi ofta av självförtroende-tips. Vi läser böcker om hur vi ska älska oss själva och trivas i vår egen kropp. Vi får lära oss att vi ska sätta upp lappar på spegeln med citat "du är fantastisk" och liknade. Trots det är det mer sällan, nästan aldrig, som man hör personer säga i förbi farten: "jag är så himla bra, jag är så nöjd med mig själv, idag känner jag mig så himla fräsch, så snygg..."
 
Är det okej att tycka att man själv är bra?
(-Ja, men säg det inte högt bara... eller?)
 
Är det okej att stå och beundra sin egen kropp framför spegeln?
(-Ja, men gör det inte så nån annan ser det... eller?)
 
Är det okej att vara nöjd och stolt över sig själv när man fick G på en tenta, fast maxbetyget var MVG?
(-Ja, men låtsas att du är supermissnöjd med ditt resultat... eller?)
 
Är det okej att säga till folk att man är stolt över det man har presterat, att man är nöjd med sin kropp, att man trivs och älskar sig själv? Om det är okej att prata/skriva dåliga saker om sig själv så borde väl det vara okej att berätta om sig själv på ett mer positivt sätt, eller?!
 
Ja... det är just det här jag har ägnat morgonen åt att fundera på...





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?