Jag är ur balans.

För drygt ett år sedan bestämde jag mig för att göra allt för att min kropp ska må bra. Efter många, många år med halsbränna, dagliga magsmärtor, högt blodtryck, energilöshet och sömnproblem bestämde jag mig för att börja ta hand om min kropp. Jag började äta bättre mat och på bestämda tider, jag slutade "trycka" i mig mat som jag alltid hade gjort och drog ner på sötsaker. Samtidigt började jag röra på mig mer, promenader, simning och vardagsmotion.
 
De senaste 10 månaderna har min kropp mått bättre än på länge. Jag har inte haft halsbränna, inte haft magsmärtor lika ofta, jag har fått normalt blodtryck och varit full av energi. Dessutom har mitt BMI visat "normal" för första gången på 8 år, vilket även det känns bra. Med andra ord har jag och min kropp mått fantastiskt bra i höst och jag har kunnat kolla mig i spegeln med ett leende.
 
Första tecknet på att jag inte tar hand om min kropp är att jag får halsbränna och får ont i magen... Den senaste veckan har min kropp visat precis de tecknen och det känns jobbigt, riktigt jobbigt. Nu har jag dagligen halsbränna och vaknar ibland på nätter med sån extrem halsbränna att jag måste försöka sitta upp och sova...
 
Det är inte så konstigt. I 4 veckor har jag legat stilla i soffan samtidigt som jag har ätit julmat, 60-års tårta och mammas mat. Godis, kakor och bullar är ju förstås också alltid gott att tugga på när man ligger och kollar på film... och jag känner tydligt hur det straffar sig... suck.
 
Jag längtar, längtar, längtar till den dag jag kan börja träna igen, till den dagen jag kan gå och simma istället för att ligga hemma framför TV.n och trycka kanelbullar. Läkaren säger att min fot kommer vara helt läkt i maj och jag har som mål att även min hälsa ska vara i balans då...för just nu mår min kropp inte så bra. Jag är ur balans!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?