Pizzabuffé

I lördags var det alltså Melodifestivalen och i min värld betyder det pizza till middag. Jag vet att jag tidigare har skrivit ett inlägg om just det. När jag var liten, på 80-talet, så åt vi pizza typ två gånger per år och den kvällen det var Melodifestivalen då var det uppdukat med pizza, läsk, chips och godis framför TV.n. Och denna tradition lever kvar hos mig... så i lördags blev det pizzabuffé till middag!
 
Vi gjorde 4 olika pizzor, med stor variation. Självklart blev det Leilas goda pizzabotten.
 
 
Leilas Pizzabotten
15g jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
6 dl vetemjöl special
 
1.Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.
2.Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda den i maskin i ca 10 minuter tills den är elastisk.
3.Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter.
4.Sätt ugnen på 250 grader.
5.Dela degen i fyra bitar och kavla ut dem tunt på mjölat bakbord. Smaksätt med valfri fyllning.
6.Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter.
 
 
 
Fyllning 1
Typ hawaii: tomatsås, krossad anans, salami, färsk tomat, pizzaost
 
Fyllning 2
Vegitarisk: tomatsås, lök, zuccini, champinjoner, paprika, ost
 
Fyllning 3
Annorlunda men god: tomatsås, riven mozarella, skivad päron, chevré, parmaskinka och honung
 
Fyllning 4
Typ fyra ostar: Tomatsås, riven mozarella, valfria ostar.





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?