Tid...

Vissa har gott om arbete, andra har gott om pengar, vissa har gott om och vänner och sällskap. Just nu tillhör jag gruppen som har gott om tid. Tid, något som de flesta klagar på att de inte har, trots att vi alla har precis lika mycket tid. Tid är faktiskt någonting som vi alla på jorden har precis lika mycket av, ingen orättvisa där inte. Vi har alla 24 timmar på ett dygn att tillgå.
 
De flesta har dock en massa "måsten" som de måste lägga sin tid på. Kan vara allt från arbete, hus och hem, familj eller andra uppdrag. Jag har för tillfället inga "måsten" i livet. Jag har friheten att lägga mina 24 timmar per dygn på precis vad jag vill. Jag har inget arbete, inget hem, ingen familj (som jag måste sköta om) och inget annat uppdrag heller. Jag är helt fri från alla typer av "måsten". Jag vet att många längtar, önskar och vill vara i min situation. Men att ha all tid i världen är faktiskt inte så roligt som ni kanske tror...
 
För mig är det viktigt att känna att jag gör nån typ av nytta, det är viktigt att sätta upp mål, att ha nått att kämpa mot, jag vill se ett resultat av det jag gör med min tid. Jag vet att när man är arbetslös brukar rådgivare uppmuntra en att syssellsätta sig med något så man känner att man ändå gör någon nytta, ta tag i ett projekt där du ser resultat av det du gör. Det kan vara allt från att laga bilar, måla om i hemmet, plantera om blommor, skriva en bok... vad som helst, bara du känner att du gör någon nytta med din tid.
 
Jag skulle helst vilja lägga min tid på heminredning och bakning. Men eftersom jag bara hyr ett litet rum, så har jag inte den möjligheten just nu. Därför har jag valt att lägga min tid på mig själv! Mitt projekt under hela hösten ha varit att jag ska må bra. Mitt fokus ha varit på träning och kost. Lägger man sin tid på träning och kost, så ser man till slut resultat också, något som alltså är viktigt när man är arbetslös.
 
Efter att jag blev avgipsad har jag haft precis samma fokus som i höstas, jag har fokuserat på kost, träning och hälsa. Resultatet är att jag mår bra av det och jag känner mig duktig (precis som man känner efter att man har arbetat, renoverat ett rum, fixat i hemmet...)
 
För mig har mitt fokus på hälsa varit enormt viktigt! Hur skulle jag annars få dagarna att gå? hur skulle jag annars känna att jag gör nån nytta med min tid?
 
Men nu har det uppstått ett litet problem, min fot hindrar mig att träna och promenera så mycket som jag vill. Jag måste hitta någonting annat att göra, någonting annat som ger resultat, någonting annat som får mig att känna mig "nyttig". Och jag vet inte vad det skulle kunna vara... och det här stressar mig enormt just nu. Solen strålar ute och det enda jag vill är att gå ut på långpromenader, men det går inte p.gr.a min fot.
 
Vad ska jag nu göra med all min tid som jag är så bortskämd med?!
Den här veckan har jag bestämt att vänner ska vara min fokuspunkt, jag ska lägga min tid på att umgås med kompisar... att träffa kompisar brukar vara mycket givande och ge positiva resultat!
 
Hoppas Ni alla får en trevlig och givande måndag!


 Moa

Kanske du kan ägna dig åt att laga god och nyttig mat, om du inte kan vara nyttig motionsmässigt? Fast du kan simma som du gör, lite oftare :) Eller jag vet inte hur ofta du simmar. Men du kan ju träna massa saker utan att använda foten. Träna armar och överkropp te x :)

Svar: Tack för tipsen Moa! Träna andra kroppsdelar tar jag till mig och börjar genast göra sit-ups :-)
Sofie Silwer



URL: http://www.molia.se






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?