Uppdatering: Lateral malleolfraktur

Det har gått fem veckor sedan jag blev avgipsad efter min lateral malleolfraktur (fotledsfraktur) och för er som är intresserad av att få reda på hur det går för min fot så ska jag berätta det för er nu.
 
De tre första veckorna märkte jag skillnad i fotens styrka varje dag. Jag gick från att inte kunna stödja på foten alls till att kunna stå på ett ben utan problem. Det gjorde även mindre och mindre ont i foten för varje dag som gick. Men de senaste två veckorna har utvecklingen stått stilla. Och den här senaste veckan har foten fått arbeta mer än vad den egentligen har klarat av. Jag har promenerat flera mil, simmat flera kilometer och dessutom jobbat på Lindex i 3 dagar. Detta har lett till att hela mitt högra ben känns kraftlös, men framförallt så har jag riktigt ont i mina tår. Smärtan i "tåböjaren" är det största problemet just nu. Och eftersom det gör så ont, så haltar jag rejält igen... När man går så trycker man ju ifrån med tårna, men eftersom jag har så ont i tårna, så klarar jag inte att trycka ifrån, vilket leder till att jag haltar. Jag tror att smärtan i tårna beror på ovana, tårna har inte belastas på flera veckor och plötsligt denna vecka så har jag använt dem väldigt mycket. Jag ska ha en vilohelg denna helg och hoppas att smärtan i "tåböjaren" försvinner.
 
Annars är det ganska bra. Min fotled är fortfarande svullen och foten domnar bort väldigt snabbt, om jag sitter ner på en vanlig stol. Ärret på fotleden har läkt fint, men syns fortfarande väldigt tydligt, det bleknar väl med tiden. Läkaren sa ju att jag troligtvis inte är återställd förrän i maj/juni, så jag gissar att jag kommer ha mindre kraft i mitt högra ben i några månader till... Varför ska det ta så himla mycket längre tid att bygga upp muskler, än vad det tar att bryta ner dem?!
 
Jag är hursomhelst otroligt less på att halta och bli omkörd av varenda människa, oavsett ålder, på mina promenader. Jag brukar ju vara den som går snabbast, men så är det inte längre...
 
 
En svullen högerfot...                                                    ...och ett rött ärr
 
 
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?