Recept- Mördegskakor med kola och choklad

Jag ägnade helgen till att baka och tänker nu dela med mig av några recept.
En kaka som jag har gjort varje jul de senaste åren är en mördegskaka med kolasås och choklad. Jag tycker själv att jag misslyckas med den varje år, men då min storasyster önskar den varje jul så bakar jag den ändå.
Och i år tror jag faktiskt att jag lyckades med den också.
Här kommer receptet på kakan
 
Mördegskaka med kola och choklad
 
Mördeg
125 g smör
3 dl mjöl
3/4 dl socker
 
Fyllning
175 g smör
1 1/4 dl socker
3 msk ljus sirap
400 g kondenserad mjölk
200 g choklad
 
Värm ugnen till 175 grader. Smöra en form på 23x23cm,
Blanda ingredienserna till mördegen till en deg. Tryck ut degen i formen och grädda i ugnen i 20-25 minuter
 
Hetta sedan upp ingredienserna till fyllningen, allt utom chokladen, i en kastrull. Låt koka under omrörning till kolan tjocknat, ca 10-15 minuter. Häll kolan över kakbotten och låt den stelna.
Smält chokladen över vattenbad och bred den smälta chokladen över kolakakan. Kyl i kylskåp och skär sedan i bitar.
 
Ät och njut!
 


 felicia

låter gott!



URL: http://feliciaholmgren.devote.se






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?